Valg av bilde
Jeg valgte kjøkkenet hjemme for det var et rom jeg hadde tilgang til, er nytt og moderne og forhåpentligvis kunne gi meg en god utfording. Min forkjærlighet for skinnende objekter, glass og refleksjoner slo selvfølgelig også inn.
Valg av render
Jeg valgte Mental Ray da den behandler refleksjoner, refraksjoner, lys, skygger og materialer relativt mye bedre enn default scanline render. Arch & Design materialet har ganske mange bra preset for en interiørscene og gjorde material og teksturdelen min mye lettere for det er stort sett ensfarga flater og objekter i scenen. Jeg har også best kunnskap med mental ray fra før av og hadde ingen ønsker om å lære meg en mer avansert render da jeg følte jeg hadde mer enn nok arbeid allerede med scenen.
Fremgang
Jeg startet med å skissere og måle opp store deler av kjøkkenet og innredningen for så å modellere alt etter riktige mål kun med bokser. Skapdørene, skuffene og håndtakene er bokser med chamfer. Vinduene er polymodelert kun med inset, extrude og chamfer. Jeg satte så basic tekstur på de fleste objektene og begynte å lyssette scenen. De fleste objektene i scenen er ganske simple med unntak av blomstene, tekannen og oljestativet. Blomstene er lagt med polymodelering, helvettes masse vertexflytting og turbosmooth. tekannen har jeg lagt med spline, lathe og noen rendereable splines. Oljestativet er lagt med renderable helix og lines. Alle objektene med unntak av noen standardprimitiver i vinduet lengst vekke er modelert med splines og enten extrude eller lathe modifier. Resten av arbeidet har gått i å testrendere, lyssette og materialtweake. Til slutt har jeg etterbehandlet bildet ganske kraftig i photoshop.
Problemer
- Mental ray støtter ikke Linse Effekten Glow. Løst med å male på i Photoshop.
- Camera matching. Selv om jeg hadde modelert alt etter mål og riktig skala, samt brukt mer enn nok punkter og korrekt oppmåling på matchpunktene stemte ikke denne helt i praksis. Løst med å endre eller forflytte objektene til å matche bildet. Da det kun skal sees fra en vinkel fant jeg denne løsningen å være tilstrekkelig.
- Parketten. jeg hadde vanskeligheter med å fotografere denne for det kom alltid for mye lys som gjorde lysforskjellen ganske kraftig på bildet. Løst med å tweake bildet av teksturen veldig mye i photoshop.
- Lys under skaprekken lengst bak og opplysning av objekter i vinduet. Forsøkt løst med å sette inn ekstra lys for å lyse opp området og egne spotter for objektene, men er ikke helt fornøyd med disse. Objektene står fremdeles ikke godt nok frem.
- Modellene av stikkkontakter. Pga. den allerede spesielle lyssetingen min under skapet ble disse seende ut som klatter på veggen. Løst med å sette egne lys på dem. Modellene ble ikke helt ferdig da tiden aldri strakk til. Det er forøvrig tredje versjon av stikkontakt som kom med på bildet.
- Materialet på tekannen. Jeg fikk ikke til et skikkelig brushed metall som passet denne. Dessuten slet jeg med Anisotropy og rotasjon på denne. Forsøkt løst med å lyssette den med egne spotter, men er ikke fornøyd med resultatet.
Postprosessing
Bildet er relativt bra rendert av max, men man kan nesten ikke vente at det blir perfekt. Så en del etterbahndling har blitt gjort i photoshop.
- Blur. I et foto er det sjelden alle områder i bildet er like skarp. Dessuten hjelper det på noen stygge kanter.
- Noise. kjipe kompaktkamera gjør ikke jobben godt nok med å fange opp tilgjengelis lys, derfor blir bildet ofte kornete, spesielt i mørke områder.
- paintover. Jeg valgte å heller tegne på caustic. Fant det også lettest å gjøre det med planten. Fikk også justert refleksjonen i ovnen som er ikkeeksisterende på fotoet. Endret fargen på fronten av benkplaten nærmest kamera. Og satt på display og "skrift" på oppvaskmaskinen.
- Skygge. Barkrakkskyggene var alt for skarpe, mens de er helt difuse på fotoet.
- Justert. å gjort mørkere nede i bildet og lysere i øvre halvdel.
- høylys. Eller i det minste det hvite lyset som reflekteres i metallet.
- Glow. Linseeffekten er enkelt malt på med en brush og litt blur.
Trivia
- Jeg fikk fem bluescreens iløpet av prosjektet på grunn av lange rendere. De slet vist ut PCen
- En personlig rekord ble satt da jeg var 14 sammenhengdende timer på skolen.
- Fire av kveldende gikk jeg etter 11:45. Det var de fire siste kveldene.